Dag 25 - en första

1kommentarer

Jag hade gått i gymnasiet i en vecka eller två, det var tidig höst. Kändes lite vuxet att ta bussen in till stan varje dag. På den här tiden fanns fortfarande Skivbutiken i Sundsvall och jag brukade gå runt där ibland och kolla på fina omslag och kanske titta på folk också. Jag fastnade iaf för en skiva där jag tyckte att jag kände igen en låt. När jag kom hem spelade jag skivan i vardagsrummet på högsta volym, och så var jag fast och hade blivit vän med musiken på riktig och allvar för första gången. Skivan var Hagnesta Hill och den första låten var En Himmelsk Drog. Jag var känd som "hon som gillar kent" under gymnasietiden och det är väl med rätta. Slukade alla skivor de hade släppt (observera att detta var innan Vapen & Ammunition) och lyssnade konstant, alltid innan jag skulle sova i min portabla cd-spelare och blev helt förälskad i Jocke Bergs texter. Kent räddade mej under gymnasietiden som var deppig och lång. Dessutom kom jag på hur roligt jag tyckte det var att sjunga och att det faktiskt lät ganska bra. Stod i mitt källarrum varje dag och sjöng med i låtarna, Jockes tonläge passade perfekt till mitt. Jag började även skriva låtar med inspiration av Kent, och det blev en oerhörd värdefull terapi. Thank you Kent! Lovar att jag än idag kan alla texter utan och innan fram till Du & Jag Döden även om jag lyssnar på göbbarna väldigt sällan.

1 kommentarer

Sandra

30 Jan 2011 13:29

Ååh, Skivbutiken! När jag gick på gymnasiet var ju lokalen först riktigt stor. Jag gick där och bläddrade också och funderade på om de 640 kronorna i studiebidrag kunde räcka till en skiva också. Oftast kom jag fram till att det nog var lite onödigt vågat att köpa ett helt album när jag bara hade hört en eller ett par låtar. ;) Lars Winnerbäcks Rusningstrafik fingrade jag på i ett och ett halvt år innan hans Med solen i ögonen kom och jag slog till på den istället.

Kommentera

Publiceras ej