Vegansk Äppelkaka, slurp!

1kommentarer

Mmm, äppelkaka! eller äpplekaka som dom säger såhär söderut. Hittade massa äpplen förut så jag bakade en sjukt god äppelkaka av det hela. Rekommenderas så här i höstmörkret! Jag hittade receptet här: http://veganisverige.blogspot.com/2010/10/mjuk-appelkaka.html och modifierade lite :) Hade inget ströbröd så jag tog sesamfrön istället till formen och det blev kanon, knaprigt och gött!

Vegansk Äppelkaka

3 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 dl socker
1,5 dl havremjölk
0,5 dl rapsolja
3 äpplen i skivor
Kanel
Vaniljsocker
Sesamfrön att bröa formen med

Blanda ihop smeten och häll i smord och bröad form. Tryck ner äppelskivorna. Strö över socker och kanel. Baka i 200 grader i 30 minuter.

Det enda som fattades var vaniljsås, men gott ändå. Har ingen bild för kakan är redan uppäten! :)

1 kommentarer

Sandra

03 Nov 2010 18:24

Åh, det låter så bakvänt med "äpplekaka"! Jag avskyr när det står äpplejuice eller äpplemos på grejer i affären. Det måste vara Skåningar bakom de grejerna. Och vad kan man begära av folk som säger nyckelen och cykelen osv? ;) (Fast jag gillar "mög", det är ett bra skånskt ord.)

Kommentera

Publiceras ej